mandag 20. april 2009

Om PC i skolen og det som hører med


Plutselig, og med veldige stormskritt nærmer skoleåret seg slutten. Det er innleveringer meg her, prøver meg der og eksamener, både muntlig og skriftlig opp, ned og i mente. På toppen av det hele er lærerne ganske spente, og litt forventningsfulle; tross alt er vi det første kullet på Sandvika vgs. som går ut av videregående med en bærbar pc som hjelpemiddel. Og det er blandede følelser omkring dette, både hos lærere og elever.

For å ta lærerne først. En skulle tro at lærerne på en skole som satse så mye på IKT i skolen som Sandvika tross alt gjør var nokså samstemte omkring pc'ens plass i undervisningen. Det er omtrent så langt fra sannheten man faktisk kan komme. Etter tre år har jeg skjønt at lærerne med litt slingringsmonn kan plasseres inn i tre båser:

1) Lærerne som har tro på ansvar for egen læring: Disse lærerne gir lov til stor sett det meste. Facebook, dataspill, musikk - alt er lov så lenge det ikke forstyrrer undervisningen eller de andre elevene og så lenge du leverer arbeidet ditt innen de fastsatte fristene. Du har tross alt ansvar for egen læring.
2) De lærerne som ikke har tro på elevenes evne til å ta ansvar i det hele tatt: I disse timene noterer vi stort sett på papir. Pc'en er lukket ned som en hovedregel og brukes kun når det gis spesiell tillatelse til det. Grunnen er enkel; lærerne har sett for mye misbruk av pc'ene.
3) Kombinasjonen av de to gruppene over: Dette er lærere som ofte ønsker å jobbe utifra prinsippet om ansvar for egen læring, men som har sett for mange eksempler på at det ikke lykkes. Disse kontrollerer det hele ved hjelp av gruppearbeid, innleveringer som skal inn til godkjenning og styrer også når pc'en kan være et hjelpemiddel. Ofte er pc'en et aktivt verktøy for disse lærerne. Det er viktig å understreke at det er mitt syn på de forskjellige lærertypene, og det er fullstendig subjektivt.

Jeg føler likevel at den første gruppen lærere har en tendens til å treffe de veldig selvstendige og skoleflinke elevene, mens resten - som faktisk er de aller fleste fort faller for fristelsene. En helt egen laptop et utmerket verktøy i skolesammenheng, men innholder også et hav av fristelser. Dessverre er det fristelsene de aller fleste faller for når det ikke blir satt noen begrensinger. For å stigmatisere litt i samme slengen når jeg snakker om denne gruppen lærere vil jeg si at de sjelden er flinke til å utnytte de resurssene som ligger i en pc, da mener jeg rent bortsett fra det mer opplagte som å notere i word og lage presentasjoner i powerpoint.

Når det kommer til gruppe nummer to er det en gruppe lærere som ofte er fan av å undervise på "gamlemåten". De får ofte med seg større deler av klassen enn den første gruppen og det er færre som faller utenfor. Likevel blir undervisningen gjerne ensformig og mange elever stiller seg stiller spørsmålstegn ved om slik type undervisning egentlig har noe å gjøre på en IKT-skole.

Etter min mening er det den siste gruppen lærere som integrerer IKT i undervisningen på best mulig måte. Om dette er en tilfeldighet, eller om det er en stadig søken etter nye måter å utvikle seg som lærere på vet jeg ikke, men det er i alle fall min opplevelse av situasjonen. I en kombinasjon mellom ansvar og frihet tar disse lærerne stadig i bruk nye type IKT baserte verktøy, både til samarbeidslæring og individuell læring, som gir dem en viss kontroll over elevenes aktivitet.

Jeg har selvfølgelig forståelse for at det er forskjell på fagene, og at enkelte fag krever spesielle måter å undervise på. Dette er heller ment som en mer generell måte å fremstille lærere på i forhold til pc-bruk slik jeg har sett det.

Når det er sagt så handler ikke pc-bruk og IKT bare om lærerne, en stor del av ansvaret ligger faktisk også på oss elever. Det handler ikke bare om de selvsagte sidene som sier at vi skal følge med i timen og levere inn arbeidet innen fristen har gått ut, men at vi har et stort moralsk ansvar i forhold til å oppgi referanser og kilder. Det er faktisk en av de forpliktelsene du ikke kan løpe unna på en skole som Sandvika, har du stjålet arbeid et annet sted på nettet så kan du være sikker på at det slår ut på plagiatkontrollen. Jeg tror faktisk det er noe av det mest positive jeg kommer til å ta med meg fra min tid på "pc-skolen Sandvika" er at det har blitt en så naturlig del av arbeidet å oppgi referanser, samt å ha et kritisk blikk rettet mot kilder generelt når jeg jobber med oppgaver.

Helt til sist vil jeg si at det å kunne samle alt arbeid i alle fag på ett sted en utrolig stor luksus. På tentamen, og eksamener med aller hjelpemidler tillat er det deilig å ha mapper der alt er strukturert og i orden. Det sparer deg for mye stress og er utent tvil en av grunnene til at jeg ikke ville byttet ut pc'en min med penn og papir, for fordeler og ulemper - de finnes overalt.

Bilde: foundphotoslj på Flick

8 kommentarer:

Ingunn sa...

Takk for et fyldig og gjennomtenkt innlegg, Julie. Du peker på mange viktige problemstillinger knyttet til det å undervise elever som har en pc foran seg. Jeg kommer til å referere til deg når jeg skal holde foredrag for skolelederne i Rogaland på torsdag.

Erik G sa...

Hei, Julie. Leste nettopp innlegget ditt, og synes du har truffet spikeren veldig godt og presist på hodet her. Flott innlegg!
Jeg er nokså fersk medielærer på Sentrum VGS, vi bruker datamaskiner mye i undervisningen. Jeg mener at jeg ligger og vaker mellom din kategori 1 og 3 for det meste, og grunnen til at jeg gjør det er nettopp de grunnen du har oppgitt som motivasjon for hver lærertype.
Jeg vil gjerne få lov til å lenke til dette innlegget fra min egen blogg (eriksmedieblog.blogspot.com) slik at mine elever og kollegaer kan få lest det, er det greit for deg?
Mvh Erik Grande

cingt sa...

Takk for at du formulerer deg på en så mye bedre måte enn meg! Har skrevet om noe av det samme på min egen blogg, men oppdelingen av lærerne i tre kategorier var ganske smart. Hos oss er de fleste lærerne Kategori 1-lærere. Faktisk, vil jeg si, alle mine nåværende lærere. Jeg lenker til bloggen din i mitt eget innlegg, hvis det er greit ;)

Julie sa...

Ingunn: Så fint at det kan brukes til noe nyttig.

Erik G: Hyggelig at du synes jeg traff spikeren på hodet, det er jo alltid spennende å se om man har skutt fullstendig bomskudd eller ikke. Ja, selvfølgelig kan du lenke til innlegget.

cingt: Jeg synes ikke jeg har formulert meg bedre enn deg, heller tvert imot. Men vi har pekt på litt forskjellige momenter rundt samme emne :)

Lars-Henrik Paarup Michelsen sa...

Hei

Et utrolig godt innlegg om et dagsaktuelt tema. Gav meg mange a-ha-stunder mens eg leste. Tusen takk.

Monika S sa...

Jeg er lærer i ungdomsskolen og har ikke fått testet ut hvilken kategori jeg hører til, men jeg har mest tro på kategori 3. (Hvis du finner passende navn på disse typene, kan du kanskje bli sitert i mange blogger og foredrag rundt om i landet :)
Det digitale skal under huden - akkurat som vi har blyant og viskelær under huden. På 1800-tallet var det oppstandelse da de innførte rutepapir i skolen, så det går seg nok til her også. Problemet er bare at det må ta så mye lengre tid, for det gjør noe med hele måten vår å tenke på. Det gjør noe med hva kunnskap er, for kunnskap er ikke bare vår egen lengre. Hva er viktigst? Å kunne navnene på de fem største byene i Belgia eller å raskt kunne finne frem til informasjon om de fem største byene i Belgia? Begge deler, kanskje?

Anonym sa...

Online Pharmacy for Cialis, Levitra, Tamiflu, Viagra. Get Cheap Drugs online. Buy Pills Central.
[url=http://buypillscentral.com/about_en-us.htm]Discount Viagra, Cialis, Levitra, Tamiflu Drugstore No prescription[/url]. Indian generic pills. Cheapest medications pharmacy

Trine Leirvik Kristiansen sa...

Det var veldig lærerikt for meg å lese innlegget ditt. Jeg arbeider som lærer i norsk og kommunikasjon og kultur og bruker PC i 80% av tiden, mest for å sette et tall. Når jeg bruker tavla, krever jeg at PCen ligger nede. det er fordi skjermen sperrer for den øyenkontakten jeg ønsker å ha med elevene. Noen ganger er det slik at tavla både er ønsket fra eleven og at jeg synes det er mest formålstjenlig.

Din kategorisering av lærertyper var spesielt interessant. Jeg ønsker å sende linken til dette innlegget til mine fagansvarlige på avdelingen. Jeg håper det er greit for deg, for dette kan danne grunnlaget for en debatt som kan gi positive konsekvenser.